"Ben gidiyorum!" diyenlere "Önce şu İstanbul Emniyet Müd.ne 503 YTL yatır pasaportunu al" diyorlar bizim burada - Asgari ücret 380 YTL bu arada- . Sonra bir heves ucuz uçak arama faslı başlıyor. 1 ay içinde istediğiniz yere ucuz bir uçuş bulmak ne zor; 9 ay öncesinden ne yapacağımızı bilsek ve planlayabilsek "ALMAN" olurduk zaten değil mi ama? Bilete yüzlerce doları bayılıp o "sabahı" iple çekiyoruz - ucuz olduğu için sabah 7den önce kalkmak zorundadır bizim uçak genelde çünkü-. Son dakikada kendi ülkeme kırgın ayrılmanın adı: "Yurtdışına çıkış harcı" oluyor. Vize ise apayrı bi konu:
Sınırlar falan kalkMAMIŞ; fiziki anlamda yani. En azından benim gibi lacivert pasaportlu faniler için..."Sabah 5 vize kuyrukları", bazısı bilmediğim bir dilde doldurmam beklenen onlarca belge, fotokopi, dilekçe; kapıdaki işgüzar konsolosluk güvenlikçisine ve içerideki suratsız vize memuruna "şirin görüneyim de bir arıza çıkmasın" tedirginliğim; yeni yerler görme heyecanıma ağır darbeler indirip adeta vazgeçirmeye çalışan dangalak prosedürler. Bu arada benim TR'de yaşadığım en olumlu vize deneyimi hangi ülke ile gerçekleşti bilin bakalım: Tabii ki KÜBA!!!
Notlar:
- Mesela Dünya Turu bileti niz varsa işler oldukça kolaylaşır.
- Pasaportunuzun seyahat bitiş tarihinden sonra en az 6 ay daha geçerli olmasını istiyorlar pek çok yerde.
- Yoldayken vize toplamak, TR'den hepsini almaya uğraşmaktan daha efektif; tabii ki zaman konusunda çok daha esnek davranabilmeli; hatta "vize vermiyoruz" diyen ülkeden vazgeçmeyi de göze alabilmeli insan.
- Ben yola çıkmadan ABD ve Küba vizesi aldım yalnızca; Meksika, Peru, Tahiti, Y. Zelanda, Avustralya ve İngiltere'ye yolda vize aldım.
- Meksika en zoruydu, 1 ay bekledim!
- Avustralya en kolayıydı, 5 sn. bekledim!
- Küba pasaporta damga yerine ek bir kağıt verir. ABD'ye vb girerken başınız derde girmez.
- Her yerde gerekenler: Kredi kartınız, seyahat çekiniz (hangisi varsa) , hesap bilgileri, uçuş ve kalışla ilgili ayarlamalar (internetten göstermelik de olsa)...
- Puanlama: Sağlık sigortanız varsa= +10 puan, acınacak bir surat ifadesi= + 5 puan, "niye ülkenden almadın!" diye azarlamaları alttan alıp olay çıkarmama iradesi= + 5 puan, vize memuru ile kişisel muhabbet (dikkat, tipine göre!)= +3 puan, en son tatilinde TR'ye gelip erkek arkadaş bulan vize memuresi (Yeni zelanda'da başıma geldi!)= + 20 puan, aynı vize memuruna sarkıntılık ve elle taciz yaşansaydı= - 20 puan...
- Vize harçları da önemli bir yekün tutuyor, son uğradığım ülkelerin (Y. Zelanda- Avustralya - İngiltere) vizesine ortalama 100'er dolar vermişimdir.
ek soru: yolda vize toplarken herhalde bankadaki bulk parana ilişkin ekstreleri ve çalıştığın döneme ait ssk, etc belgeleri kullandın; ancak, niye seyahat ediyorsunuz ve ne zaman döneceksiniz sorularını nasıl atlattığını ve hiç bir fransız vatandaşının sana "bu işsiz ve de bekar bir türk genci, şimdi vize verirsek tahiti'ye yerleşir, evlenip beş de çocuk yapar, dönerci de açar, yok gardaşım yassah, seni almıyoz içeriye, zaten türk didiğin ne anlarmış dünya seyahatinden" muamelesini nasıl olup da yapmadığını merak ediyorum....
imza,
Geçen yıl 3 ülkelik bir road trip olması planlanan yolculuğun başında, üstelik de çalışıp sağlam kazanırken ve de RT uçak bileti, otel rezervasyonları, banka dekontları, davetiyesi, çekici gülümsemesi olmasına rağmen, bizzat avusturya konsolosu tarafından schengen için ezilen kız.
Posted by: visually addictive and actually sleep-deprived | June 15, 2006 at 03:03 AM
hah ben de benzer bi soru soracaktim,nasil yani,gidecegin yerlerin vizesini yoldan nasil aliyosun yahu,sen turksun kardesim,hele ingiltere vizesini yoldan almak,vay canina,ben londradan parise gidemiyorum,ha yolunu bilmiyorum diyim ,sen ogret bari.
Posted by: nes | June 15, 2006 at 09:30 AM
Zamanında İngiltere Konsolosluğunda vize için mülakat yapan biri olarak bir anı...
- Bacım bana derhal İngiltere' de oturma izni lazım.
der pos bıyıklı ve kapıdan girer girmez insanda polis çağırma arzusu doğuran adam.
- Hem de oturma izni ha... da onu biz veremiyoruz. Biz vize işlerine bakıyoruz.
- O zaman bana en uzunundan bir vize ver bacı!
(Dur bakalım ben bunu single entry vizesine ikna edicem sonunda)
- Sorması ayıp niye gidiceksiniz İngiltere' ye?
- Şimdi bacı benim burda kanlılarım vardı.
- Eeeee
- Bir arıza oldu adamı vurdum!
- Eeeeeee öldü mü?
- Öldü bacı
- Hay allah başınız... (saçmalanmaktadır susulur)
- Şimdi hem polis peşimde hem de kanlılar, benim hemen İngiltere' ye gitmem lazım.
"Allahım polis nerede, bu adam bana gıcık olursa beni de vurur mu? derken bir cesaret gelir cahillikten olsa gerek"
- Bak kardeş, bu koşullarda bunlar sana vize vermez. Laf aramızda kalsın vize başvurusu yapanları zaten emniyete bildiriyorlar (yalan vallahi) emniyet de gelir seni buradan hop diye alır. O yüzden sen önce bir Pakistan' a filan git, oradan geçersin İngiltere' ye. Ben de seni görmemiş olurum.
- Kancık be bacı bunlar.
- Ya öyle ama ne yaparsın ekmek parası...
Lafın devamını anlatmayayım roman olur. Ama bu hikaye aynen gerçektir. 1990 yılında Antalya' da fahri konsoloslukta başıma gelmiştir.
Posted by: Çiğdem | June 15, 2006 at 09:48 AM
Haklısınız bu konu o anda vize memurlarının keyfine kalmış gibi göründü bana da; ama yurtdışındaki temsilciliklerin buradakilerden daha anlayışlı davrandığını da düşünüyorum! Bir de "bilet" önemli mesela dediğim gibi, ne kadar vizeniz olursa sonlarda o kadar kolaylaşıyor iş diğer taraftan, referans gibi yani...Çalışmadığımı ve dünyayı dolaşmaya çıktığımı açıkça söylüyordum; hesaplarımdaki para da "öff bee!" dedirtecek kadar değil :)
Posted by: Barış | June 16, 2006 at 12:04 AM
Yoldan vize toplamak Baris'in dedigi gibi cok daha kolay. Sizden istedikleri banka hesabi vs gibi seyler yok, sonucta vizeyi veris nedenleri turistlerden biraz daha para toplayabilmek. En azindan Asya ve Guney Amerika'daki ulkeler icin gecerli bu, Avrupa ulkelerini saymiyorum. Benden su ana kadar sadece vesikalik ve para istediler.
Tabi Baris'in Ingiliz vizesini yoldan nasil topladigini ben de merak ediyorum dogrusu
Posted by: Aydan | June 18, 2006 at 11:09 AM
son post tarihi 2 sene öncesine ait ama gene de bir sansimi denemek istiyorum ve cevap alirsam cok sevinicem.
benim de 7-8 aylik bir dunya gezisi planim var, cok uzun zamandir arastiriyorum ancak vize ile ilgili bulabildigim tek internet sayfasi burasi oldu.
gerci hersey yazilmis sayilir ama benim sormak istedigim su, diyelim ki dunya turu biletimi aldim ve butun detaylari planimi yaptim. yani hangi tarihte hangi ulkede olacagim belli. bu biletle ve gerekli diger belgelerle butun elcilik kapilarini asindirmaya raziyim da, elcilikler bundan dokuz ay sonrasina vize verirken zorluk cikartmazlar mi? yani bana o tarih icin 3 gunluk vize vermeye falan kalkarlar mi ve ben herhangi bir gecikmede vizemi kaybetmek gibi problemler yasar miyim?
dedigim gibi vereceginiz cevaplar gercekten cok yardimci olucak. simdiden tesekkurler.
Posted by: ayse | October 10, 2008 at 12:46 PM
son post tarihi 2 sene öncesine ait ama gene de bir sansimi denemek istiyorum ve cevap alirsam cok sevinicem.
benim de 7-8 aylik bir dunya gezisi planim var, cok uzun zamandir arastiriyorum ancak vize ile ilgili bulabildigim tek internet sayfasi burasi oldu.
gerci hersey yazilmis sayilir ama benim sormak istedigim su, diyelim ki dunya turu biletimi aldim ve butun detaylari planimi yaptim. yani hangi tarihte hangi ulkede olacagim belli. bu biletle ve gerekli diger belgelerle butun elcilik kapilarini asindirmaya raziyim da, elcilikler bundan dokuz ay sonrasina vize verirken zorluk cikartmazlar mi? yani bana o tarih icin 3 gunluk vize vermeye falan kalkarlar mi ve ben herhangi bir gecikmede vizemi kaybetmek gibi problemler yasar miyim?
dedigim gibi vereceginiz cevaplar gercekten cok yardimci olucak. simdiden tesekkurler.
Posted by: ayse | October 10, 2008 at 12:46 PM
son post tarihi 2 sene öncesine ait ama gene de bir sansimi denemek istiyorum ve cevap alirsam cok sevinicem.
benim de 7-8 aylik bir dunya gezisi planim var, cok uzun zamandir arastiriyorum ancak vize ile ilgili bulabildigim tek internet sayfasi burasi oldu.
gerci hersey yazilmis sayilir ama benim sormak istedigim su, diyelim ki dunya turu biletimi aldim ve butun detaylari planimi yaptim. yani hangi tarihte hangi ulkede olacagim belli. bu biletle ve gerekli diger belgelerle butun elcilik kapilarini asindirmaya raziyim da, elcilikler bundan dokuz ay sonrasina vize verirken zorluk cikartmazlar mi? yani bana o tarih icin 3 gunluk vize vermeye falan kalkarlar mi ve ben herhangi bir gecikmede vizemi kaybetmek gibi problemler yasar miyim?
dedigim gibi vereceginiz cevaplar gercekten cok yardimci olucak. simdiden tesekkurler.
Posted by: ayse | October 10, 2008 at 12:46 PM
son post tarihi 2 sene öncesine ait ama gene de bir sansimi denemek istiyorum ve cevap alirsam cok sevinicem.
benim de 7-8 aylik bir dunya gezisi planim var, cok uzun zamandir arastiriyorum ancak vize ile ilgili bulabildigim tek internet sayfasi burasi oldu.
gerci hersey yazilmis sayilir ama benim sormak istedigim su, diyelim ki dunya turu biletimi aldim ve butun detaylari planimi yaptim. yani hangi tarihte hangi ulkede olacagim belli. bu biletle ve gerekli diger belgelerle butun elcilik kapilarini asindirmaya raziyim da, elcilikler bundan dokuz ay sonrasina vize verirken zorluk cikartmazlar mi? yani bana o tarih icin 3 gunluk vize vermeye falan kalkarlar mi ve ben herhangi bir gecikmede vizemi kaybetmek gibi problemler yasar miyim?
dedigim gibi vereceginiz cevaplar gercekten cok yardimci olucak. simdiden tesekkurler.
Posted by: ayse | October 10, 2008 at 12:47 PM